„Studenci niepełnosprawni w środowisku akademickim”- szkolenie dla studentów, opiekunów osób niepełnosprawnych, nauczycieli akademickich Tarnowskiej Szkoły Wyższej.
24-11-2020
Szanowni Państwo,
Pełnomocnik Rektora ds. osób niepełnosprawnych zaprasza w dniu 2 grudnia br. o godzinie 11:00 na szkolenie pt.: „Studenci niepełnosprawni w środowisku akademickim”. Szkolenie prowadzone będzie na platformie ZOOM, w związku z czym będzie mogła w nim wziąć udział nieograniczona liczba osób.
Szkolenie adresowane jest nie tylko do studentów, którzy posiadają orzeczenie o niepełnosprawności, ale również do studentów, którzy są pełnosprawni, wykładowców posiadających i nieposiadających orzeczenie o niepełnosprawności, pracowników administracji, władz Uczelni, ponieważ tematy szkolenia dotykają całego spektrum relacji student niepełnosprawny – Uczenia i środowisko akademickie.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. Podstawy prawne:
1. Kim jest osoba niepełnosprawna. Definicja osoby niepełnosprawnej w myśl Konwencji ONZ o Prawach ON a założenia ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej ON.
2. Nowelizacja ustawy prawo o szkolnictwie wyższym w kontekście rozwiązań adresowanych do osób z niepełnosprawnościami.
3. Struktura osób niepełnosprawnych:
1) struktura osób niepełnosprawnych w Polsce z podziałem na:
- województwa,
- rodzaj niepełnosprawności,
- osiągane wykształcenie,
- aktywność zawodową.
II. Status osoby niepełnosprawnej a regulacje prawne:
- Uchwała Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych – definicja osoby niepełnosprawnej,
- Ustawa o Prawo o szkolnictwie wyższym – po nowelizacji – prawo osoby niepełnosprawnej do studiowania,
- Ratyfikacja przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych – zobligowane do wdrażania systemu wsparcia w procesie edukacyjnym osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami,
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – prawo do podjęcia zatrudnienia a orzeczenie.
II. Rodzaje niepełnosprawności i wynikające z nich bariery w procesie kształcenia:
1. Studenci z niepełnosprawnością narządu ruchu.
- Przepisy budowlane a dostępność obiektów użyteczności publicznej.
- dobór urządzeń infrastruktury do rzeczywistych potrzeb i możliwości użytkowników oraz otoczenia (podnośniki, platformy przyschodowe, schodołazy etc.)
2. Studenci z niepełnosprawnością słuchu.
- Kultura Głuchych.
- Środki komunikowania się i technologie wspierające - PJM, SJM.
- Alternatywne zajęcia dydaktyczne wspierające proces kształcenia – lektoraty języków obcych.
- Ustawa o PJM i szkolenia nauki języka migowego.
- Zasady komunikowania się z osobami nie(do)słyszącymi.
3. Studenci z niepełnosprawnością narządu wzroku.
- zasady uniwersalnego projektowania obiektów użyteczności publicznej a potrzeby osób niewidomych i słabowidzących.
- Dostępność cyfrowa – założenia WCAG2.0, redagowanie treści dostępnych do potrzeb ON
- Zasady tworzenia materiałów dydaktycznych.
4. Studenci ze schorzeniami natury psychicznej i/lub neurologicznej.
III. Komunikacja z osobą z niepełnosprawnością ruchową, neurologiczną, osobą z niedyspozycją wzroku, słuchu – dobre praktyki, wskazówki dla pracowników dydaktycznych, administracyjnych, pełnomocników ds. osób niepełnosprawnych.
IV. Wyznaczanie standardów kształcenia osób z niepełnosprawnością:
- stwarzania odpowiednich warunków procesu kształcenia studentów z różną niepełnosprawnością,
- dobre praktyki.
Udział w szkoleniu pozwoli uczestnikom biorącym w nim udział doświadczyć perspektywy osoby z różną niepełnosprawnością. Aby zrozumieć, gdzie zaczynają, a gdzie kończą się granice osoby niepełnosprawnej, sami musimy zacząć ich doświadczać.
Link do spotkania na platformie Zoom Meetings zamieszczony zostanie w tym tygodniu na naszej stronie internetowej w zakładce "Aktualności". Zapraszamy!